Razem się bawimy, razem się kształcimy
Przez zabawę do wiedzy!

Projekt Edukacyjny: Nauka na talerzu



Projekt edukacyjny "Nauka na talerzu" realizowany był w gimnazjum w dniach dniach 26- 30 stycznia 2015 roku. W projekcie uczestniczyły wszystkie klasy gimnazjalne oraz uczniowie Szkoły Przysposabiającej do Pracy. Uczestnicy projektu poszerzyli swoją wiedzę na temat zdrowego odżywania, wpływu odżywiania na wygląd i funkcjonowanie ciała człowieka, a także zdobyli liczne umiejętności praktyczne związane z przygotowywaniem zdrowych posiłków, eleganckiego i ciekawego przygotowywania przekąsek, ładnego i prawidłowego nakrywania do stołu, odczytywania etykiet czy wreszcie umiejętności korzystania z mapy i opisu. Pracy towarzyszyła atmosfera zabawy i radości. Przedsięwzięcie przygotowały i prowadziły: panie Zofia Głuszek i Krystyna Wal. W ramach projektu zajęcia poprowadzili również wszyscy nauczyciele gimnazjum.



Pierwszy dzień pracy nosił tytuł - "Czy wiem co jem?" - i poświęcony był poznaniu 10 zasad zdrowego odżywania, przypomnieniu i utrwaleniu informacji o piramidzie żywieniowej a także uświadomieniu sobie przez uczniów własnych nawyków żywieniowych. Dzień zakończyła nauka tworzenia lapbooka - "nakolanowej książeczki edukacyjnej", w której uczniowie na koniec każdego dnia pracy mieli odnotowywać to czego nauczyli się w ciągu tego dnia.




Dzień drugi który był dniem zajęć warsztatowych upłynął pod hasłem "Dużo nie znaczy dobrze" W tym dniu uczniowie uczyli się odczytywać i rozumieć etykiety na produktach spożywczych, liczyli kalorie i tworzyli jadłospisy zawierające najwięcej i najmniej kalorii, dowiadywali się ile kalorii "siedzi" w tak lubianych przez nich przekąskach i napojach. Poznawali również obyczaje żywieniowe naszych przodków i zastanawiali się, czy taki sposób odżywiania sprawdziłby się w dzisiejszych czasach.





W trzecim dniu projektu zatytułowanym " Zdrowe jedzenie to nie wszystko - dzień aktywności motorycznej" uczniowie dowiedzieli się w jaki sposób organizm trawi pokarmy i uzyskuje z nich niezbędne składniki, a także pod okiem nauczycieli wf wykonywali ćwiczenia mające ułatwić tracenie zbędnych kilogramów.







Dzień czwarty zatytułowany "Nie samym chlebem żyje człowiek" znów wypełniły zajęcia warsztatowe. Uczniowie uczyli się m.in. jak prawidłowo nakryć do stołu oraz w jaki sposób najlepiej ten stół przyozdobić. Wykonywali również zdrowe i bardzo apetycznie oraz nietypowo wyglądające przekąski, które następnie z przyjemnością spożywali, zaś na zajęciach zatytułowanych warzywne obrazy tworzyli dzieła sztuki z warzyw a nawet sami przebierali się za warzywa i tworzyli żywe obrazy.






Ostatni piąty dzień projektu upłynął pod znakiem gry terenowej, w trakcie której uczniowie mieli zdobyć jak najwięcej punktów. Punkty można było uzyskać za odszukanie wskazanych na mapkach punktów serwujących zdrową żywność i zebranie informacji o serwowanych w niej produktach. Dodatkowe punkty można było także uzyskać za zdobycie dodatkowych "gadżetów" - jadłospisu, pieczątki sklepu, albo zrobienie zdjęcia z obsługą sklepu czy punktu gastronomicznego.

przygot. K.Wal